استقبال سرد معدنکاران ازنمایشگاه معدنی، معادن کشور فعالیت نمی نمایند

به گزارش بانیما، خبرنگاران، گروه استان ها - فریدون پری نژاد: دومین نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و تجاری معدن و صنایع وابسته به مدت چهار روز در جزیره کیش برگزار گردید. اما بسیاری از معادن بزرگ و مهم کشور و فعالان این حوزه اعتنایی به برپایی این نمایشگاه نکردند و بدون استقبال از سوی آن ها روبرو شد.

استقبال سرد معدنکاران ازنمایشگاه معدنی، معادن کشور فعالیت نمی نمایند

محمود بندرچی دبیر اجرای دومین نمایشگاه بین المللی 2016 فرصت های سرمایه گذاری و تجاری معدن، سیمان، متالورژی و صنایع وابسته در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: ایران با حدود یک درصد جمعیت دنیا حدود 7 درصد ذخایر کشف شده معدنی دنیا را دارا است.

بندرچی گفت: ایران با دارا بودن حدود 68 نوع ماده معدنی غیرنفتی، 37 بیلیون تن ذخایر کشف شده و 57 بیلیون تن ذخایر بالقوه در بین 15 کشور قدرت معدنی دنیا در صندلی ویژه ای واقع شده است و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی های معدنی به حساب می آید که در بسیاری از ذخایر مواد معدنی در دنیا ثروتمند است و این نشانه بسیار مهم و ارزشمند در اقتصاد و همچنین بستری مناسب و پویا برای سرمایه گذاری در بخش معادن محسوب می گردد.

دبیر اجرایی نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و تجاری معدن و صنایع وابسته بابیان اینکه در بازارهای بین المللی رقابت تنگاتنگی در حوزه معدن، سیمان و متالورژی موجب شده تا سرمایه گذاران و پژوهشگران به توسعه روشی بپردازند اضافه کرد: آن ها امروز به دنبال این هستند تا بتوانند فرصت های سرمایه گذاری را ارزیابی نمایند و حتی رتبه بندی را در دستور کاری قرار بدهند ولی باکمال تأسف باوجود ذخایر معدنی فراوان در ایران شاهد سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه نبودیم و در حال حاضر نیز تناسب مناسب و ایده آلی بین حجم سرمایه گذاری و میزان ذخایر معدنی کشور وجود ندارد.

بندرچی در پاسخ به این سؤال که چرا باوجود حضور نخستین بار برخی شرکت های کشورهای خارجی مانند کانادا، ایتالیا، اتریش، روسیه، ترکیه، چین، استقبال خوبی از دومین نمایشگاه 2016 نشده است، گفت: علت عدم استقبال و افت این نمایشگاه بسیار روشن است، زیرا اکثریت معادن کشورمان فعالیت نمی نمایند و ما بر همین اساس موضوع لزوم و ضرورت تأسیس شورای عالی جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را در همین نمایشگاه با حضور مهندس دنیاگیری مدیرکل دفتر اکتشاف معادن کشور در پنل مطرح کردیم تا در آینده نزدیک با موافقت و تأسیس این شورا تحولات اساسی در حوزه معادن به وجود آید.

بندرچی گفت: باوجوداینکه از نمایشگاه بین المللی سال 2015 در ترکیه ما آغاز به اطلاع رسانی کردیم برای برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش اما به علت عدم فعالیت اکثریت معادن ایران بیشتر غرفه ها خالی بود و از این نمایشگاه استقبال نشد.

ایرج فاضل بخششی کارشناس پروژه های معدن و صنایع معدنی در این نمایشگاه در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه عدم پیروزیت سرمایه گذاری و تعطیلی معادن در کشورمان را چگونه ارزیابی می کنید گفت: ما گزارش های اکتشافی و فنی و مالی معدن در استانداردهای بین المللی را در کشور نداریم و یا محدود هستند و این گزارش های می توانند مهم ترین انگیزه و گره گشا برای جذب سرمایه گذاری خارجی با توجه به اصلاحاتی که در قوانین اجرا شده باشند اما این قوانین نیز هنوز در سطح بین المللی ارائه نشده است.

وی با اشاره به صندلی ویژه بانک ها در هر مبادله تجاری توضیح داد: در هر مبادله تجاری بانک ها و ارتباطات بین المللی نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند و تا زمانی که بانک ها به این عرصه ورود ننمایند در حوزه صنعت و معدن طبعاً همتاهای خارجی آن ها نیز که امروز می توانند پنجره ای برای جذب سرمایه گذاری باشند خودشان را درگیر این مبادلات تجاری در حوزه صنعت و معدن نمی نمایند.

الیاس باقریان کارشناس صنعت و معدن در مورد کل جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورمان گفت: از کل جذب سرمایه گذاری خارجی تنها 2درصد در حوزه معدن داشتیم و درواقع در این بخش سرمایه گذاری پیروز نبودیم و حتی شرکت هایی که اعلام آمادگی کردند ولی این شرکت ها پیروز نشدند مقررات ، قوانین شفاف را به درستی دریافت نمایند وبر همین اساس ورود نکردند.

وی اضافه کرد: هر پیروزیتی در جذب حتی یک شرکت خارجی می تواند شرکت های دیگر را برای سرمایه گذاری در حوزه معدن ترغیب کند و این یک واقعیت انکارناپذیر است. باید روی شفاف سازی قوانین بیشتر دقت کنیم . جذب بیشتر سرمایه گذاری های خارجی در حوزه صنعت و معدن در راستای شکوفایی اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد.

باقریان توضیح داد: شناسایی برای حل موانع و مسائل پیش روی سرمایه گذاری در بخش معدن هیچ گاه دیر نیست و باید از راه اندازی و تأسیس شورای عالی جذب سرمایه گذاری حمایت کنیم تا هرچه سریع تر به یاری ذخایر عظیم معادن کشورمان بیاید.

صادق بسطامی پور از سرمایه گذاران در بخش معدن در مورد عدم استقبال از این نمایشگاه را یاس و ناامیدی اکثریت کسانی که سال هاست تمام سرمایه و اندوخته خود را برای رونق مالی در کشور و اشتغال زایی جوانان برای بخش معدن به مرحله اخلاص گذاشتند و هیچ کدام از قول ها و وعده های مسئولان از استان تا تهران هم در عمل اجرا نشد.

وی اضافه کرد: اول تشویق می نمایند برای جذب سرمایه گذار بعدازآن فقط بی اعتنایی به این قشر البته کس و کار خودشان که نزدیک به برخی معادن غنی و مرغوب هستند خیالشان راحت است و حمایت هم می شوند اما تعدادشان از انگشتان دودست کمتر است روابط خوبی هم با بانک ها دارند و طبعاً اکثریت وضعشان امروز این است.

بسطامی پور در ادامه گفت: سروصدایی که برای صنعت خودرو کردند کجا و سکوت درباره ثروت بی حدوحساب معادن غنی و پرسود دنیای کجای این قضایا است فقط من دعا می کنم معادن ما دچار باندهای مافیایی نگردد چراکه این معادن و ثروت انبوه آن ها خدادادی است برای مردم هر سرزمین و باید توجه ویژه به کار، فعالیت و سلامت بودن آن ها بگردد و دچار بی مهری نشوند.

دومین نمایشگاه بین المللی2016 فرصت های سرمایه گذاری و تجاری در معدن، سیمان، متالورژی و صنایع وابسته با حضور100 شرکت داخلی و خارجی از کشورهای مختلف دنیا از تاریخ ششم لغایت نهم بهمن ماه به مدت چهار روز در دو نوبت صبح عصر در سالن همایش های بین المللی خلیج فارس و محل دائمی نمایشگاه های بین المللی کیش در فضایی بالغ بر 14 هزار مترمربع برگزار گردید.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه برای نخستین بار تولید مواد معدنی توسط شرکت میترا لیتی از کشور کانادا با زبان انگلیسی برپا است همچنین نخستین کارگاه آموزشی صنعت منیزیم توسط اولین تولیدنماینده منیزیم در ایران بانام شرکت فلز رویال برگزارشده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5473

به "استقبال سرد معدنکاران ازنمایشگاه معدنی، معادن کشور فعالیت نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال سرد معدنکاران ازنمایشگاه معدنی، معادن کشور فعالیت نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید