19 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ آمریکا چه کاشت و چه درو کرد؟

به گزارش بانیما، نزدیک به دو دهه از حادثه 11 سپتامبر می گذرد؛ اما سیاست های آمریکا در دوران پسا 11 سپتامبر چه نتایجی را برای این کشور و دنیا به خصوص منطقه غرب آسیا در پی داشته است؟

19 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ آمریکا چه کاشت و چه درو کرد؟

به گزارش خبرنگاران، نزدیک به 19 سال از حادثه 11 سپتامبر و سپس حمله آمریکا به افغانستان و عراق می گذرد؛ حمله ای که با اهداف مشخصی آغاز شد. اما نتایج کمپین جنگ و خشونت آمریکا پس از این همه سال مستلزم بررسی است. آمریکا برخی از جنگ ها را مستقیم به راه انداخته است، یا از راه اندازی جنگ های دیگر حمایت کرده است، اما باید دید در این میان از کاشتن بذر جنگ طلبی و تروریسم به خصوص در منطقه غرب آسیا چه حاصل کرده است؟

هزینه هاینظامی آمریکا

آمریکا پس از 11 سپتامبر چندین جنگ از جمله افغانستان و عراق به راه انداخت که به قول دونالد ترامپ هزینه 7تریلیون دلاری بر دوش این کشور گذاشته است.

مؤسسه واتسون دانشگاه براون درباره هزینه های پس از 11 سپتامبر 2001 تا سال اقتصادی 2020 تحقیقی را انجام داده است که نشان می دهد آمریکا دست کم 6 تریلیون و 400 میلیارد دلار هزینه کرده است.

نمودار زیر هزینه های مربوط به افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق را به صورت سالانه نشان می دهد. خط آبی در این نمودار مربوط به افغانستان و پاکستان و خط نقطه چین قرمز مربوط به عراق و سوریه است.

مبالغ و هزینه های فوق سایر هزینه ها، نظیر هزینه کلان اقتصادی برای اقتصاد آمریکا، هزینه های فرصت سرمایه گذاری در بخش های جایگزین، سود آینده استقراض مربوط به جنگ، هزینه های بخش خصوصی و دولت های محلی نمی شود.

تلفات جنگ های آمریکا

در خشونت های جنگی در این بازه زمانی به ویژه در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه و یمن دست کم 800 هزار نفر جان باخته اند. طبیعتاً تعداد بسیار بیشتری از رقم زخمی شده اند. حدود 507 هزار نفر فقط در افغانستان و عراق و پاکستان جان باخته اند.

تا به این لحظه، دست کم 8 میلیون و 400 هزار نفر افغانستانی، پاکستانی و عراقی یا به عنوان پناهجو در کشورهای دیگر زندگی می کنند یا اینکه مجبور به ترک منزل و جابه جایی شده اند.

در این میان، حدود 7 هزار نیروی نظامی آمریکایی در مناطق جنگی در افغانستان، عراق و پاکستان کشته شده اند. نزدیک به 8 هزار پیمانکار آمریکایی دیگر نیز کشته شده اند، تعداد دیگری هم بر اثر جراحات جنگی بعدها جان باخته اند، صدها هزار نفر هم زخمی شده اند.

بیش از از 110 هزار نظامی نیروهای ائتلاف، نیروهای پلیس در عراق و افغانستان کشته شده اند.

نمودار زیر تعداد نیروهای آمریکایی، متحدان و نیروهای نظامی عراقی کشته شده در عراق را نشان می دهد. 4489 نظامی آمریکایی، 3 هزار و 481 پیمانکار آمریکایی، 12 هزار پلیس و نیروی نظامی عراقی و 319 نفر از نظامیان نیروی ائتلاف آمریکایی کشته شده اند.

در جنگ با تروریسم آمریکا از سال 2001 تا به حال حدود 335 هزار غیرنظامی در منطقه جان خود را از دست داده اند.

نمودار زیر مربوط به تلفات نیروهای آمریکایی در مناطق جنگی در عراق و افغانستان در بازه زمانی 2001 تا 2018 است.

ویرانی و جولان تروریسم، میراث آمریکا برای کشورهای جنگ زده

آمریکایی ها پس از حمله به عراق، افغانستان و برخی کشورهای دیگر چیزی جز ناامنی و ویرانی، و خلأ سیاسی نیاورده اند. حضور آمریکا در این کشورها و میدان ندادن به مردم، باعث شده است که بسیاری از زیرساخت ها معطل بماند و به پایان نرسد.

آمریکایی ها معمولاً هزینه های جنگ ها در منطقه را از زاویه جیب خود محاسبه کرده اند و آمار و ارقام دقیقی در خصوص هزینه های تحمیل شده به کشورهای جنگ زده ارائه نشده است. عراق و افغانستان علاوه بر تحمیل هزینه های انسانی، هزینه های اقتصادی و راهبردی زیادی را نیز به خود دیده اند. متأسفانه به اندازه ای که گزارش ها و تحقیقات به هزینه های آمریکا پرداخته اند، حتی خود کشورها هم آمار و ارقام دقیقی از هزینه های مختلف متحمل شده ارائه نکرده اند. جنگ های آمریکا باعث شده است که بچه ها بسیاری هم سلامت و بهداشت خود را در خطر ببینند و از آموزش مناسب برخوردار نشوند و موقعیت شغلی مطلوبی را پیدا نکنند، این مورد را می توان برای اقشار مختلف مثل بانوان، شرکت ها و کارخانجات، پروژه های عمرانی در نظر گرفت. با محاسبه این موارد و معضلاتی که به واسطه حضور آمریکا همچنان وجود دارند، می توان به آمار و ارقام بالایی دست یافت.

جنگ های بی پایان آمریکا

افغانستان

آمریکا بخش عمده ای از عمر چندصدساله خود را مشغول جنگ و جنگ افروزی بوده است. پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001، این کشور تحت عنوان سیاست جنگ با تروریسم به کشورهای مختلف حمله کرده است. در همان سال 2001 آمریکا به افغانستان حمله کرد. جنگ افغانستان و حضور نظامی آمریکا تا به الآن نیز ادامه دارد و تبدیل به باتلاقی برای ایالات متحده شده است.

عراق

در سال 2003 آمریکا به بهانه اینکه عراق سلاح های کشتار جمعی دارد، به این کشور حمله کرد، اما دیری نپایید که دلیل حمله آمریکا به عراق دروغین از آب در آمد و بعدها به رسوایی جنگ عراق معروف شد. هرچند جنگ عراق اسماً تا سال 2011 ادامه داشت، اما آمریکا در قالب دیگری همچنان در عراق حضور نظامی خود را حفظ کرده است، به ویژه در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش آمریکا دوباره به عراق نیرو اعزام کرد.

پاکستان

آمریکا از سال 2004 تا الآن حملات متعددی را تحت عنوان مبارزه با تروریسم به مناطق شمال غربی پاکستان انجام داده است. عمده حملات در این مناطق توسط پهپادها انجام می شوند.

سواقتصادی

آمریکا بار دیگر تحت عنوان مبارزه با تروریسم، در جنگ داخلی سواقتصادی دخالت و ورود کرد. عمده حملات در این کشور توسط نیروهای ویژه آمریکا و پهپاد اجرا شده اند. تعدادی از کشورهای آفریقایی و انگلیس هم در این جنگ حضور داشته اند که تا به حال ادامه دارد.

لیبی

لیبی از دیگر کشورهایی بود که آمریکایی ها در چارچوب مداخله بین المللی و ناتو به آن حمله کردند. آمریکا و متحدانش قرار بود برای مردم لیبی سوغات دموکراسی ببرند، اما از قضا مشابه جاهای دیگری، چیزی جز ناآرامی و هرج ومرج در آن کشور دیده نمی شود.

آمریکایی ها در فاصله سال های 2011 تا 2017 به اوگاندا نیز نیروی نظامی بردند.

سوریه

آمریکا کنار متحدان خود با پشتیبانی از گروه های تروریستی در سوریه جنگ داخلی در این کشور را راه انداخت و از ادامه آن حمایت کرد. نیروهای آمریکا، بدون کسب هیچ گونه اجازه ای، علناً از سال 2014 در بخش هایی از سوریه مستقر شدند و از آن موقع تا کنون حتی هواپیماهای مسافربری را نیز تهدید کرده اند. حادثه اخیر مربوط به هواپیمایی ماهان نیز از جمله آن موارد بود. اما دخالت و سیاست آمریکا در ناامن سازی سوریه، تلفات و هزینه های قابل توجهی را به جا گذاشته است.

یمن

جنگ یمن در سال 2015 با چراخ سبز و پشتیبانی آمریکا از ائتلاف سعودی آغاز شد و تا به الآن ادامه داشته است. جنگ یمن علاوه بر اینکه جان بسیاری از مردم یمن را گرفت یا با خطر روبرو کرد، مورد غفلت و سانسور رسانه های غربی قرار گرفته است.

تروریسم و افراط گرایی

سیاست جنگ با تروریسم آمریکا که باعث راه اندازی چندین جنگ در منطقه و سایر نقاط جهان شد، نه تنها تروریسم را ریشه کن نکرد، بلکه به آن پر و بال داد. کمی دقت و تأمل نشان می دهد که آمریکا با حملات خود افراطی گری و تروریسم در منطقه را پرورش داد و تروریست های خفته در کشورهای دیگر از جمله غرب را به سمت منطقه گسیل و در آنجا متمرکز کرد.

یکی از گروه های تروریستی که آمریکا به بهانه آن به برخی کشورهای منطقه لشکرکشی کرده داعش است، این در حالی است که دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی برای سال 2016 گفت که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا، گروه تروریستی داعش را به وجود آورده اند.

ترامپ گفت: آنها (اوباما و کلینتون)، افرادی غیرصادق هستند. آنها داعش را به وجود آوردند. هیلاری کلینتون به همراه اوباما داعش را به وجود آورده است.

الکساندر جورج در سال 1991 در کتابی نوشت که آمریکایی ها از تروریسم در کشورهای در حال توسعه حمایت می کردند. او در این کتاب نوشت که آمریکا و متحدانش حامیان اصلی تروریسم در سراسر جهان بودند.

ویلیام اودوم، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا در دولت رونالد ریگان در این باره می گوید: همان گونه که بسیاری از منتقدان تأکید کرده اند، تروریسم یک دشمن نیست، بلکه یک تاکتیک است، چون که آمریکا خودش ید طولایی در حمایت از تروریست ها و استفاده از تاکتیک های تروریستی دارد.

اما در نهایت نتیجه این سیاست آمریکا، دامن خودش را نیز گرفت. انجام عملیات های تروریستی در اروپا و آمریکا ثمره سال ها حمایت آنها از تروریسم بود که به خانه آنها هم آمد.

از طرفی درگیری آمریکا در جنگ موجب مخالفت افکار عمومی این کشور با سیاست خارجی اش در منطقه شده است، به همین دلیل است که ترامپ می گوید آمریکا نباید در جنگ های بی پایان (endless wars) باشد. رئیس جمهور آمریکا با اعتراف به شرایط بد سیاسی و اقتصادی به واسطه جنگ های متعدد آمریکا، به نتیجه نامطلوب جنگ افروزی های کشورش اشاره می کند.

بررسی شرایط نشان می دهد که آمریکا نه در حوزه سیاسی و اجتماعی، بسط و گسترش امپریالسم، نه در حوزه اقتصادی و امنیتی نتوانسته است به اهدافی برسد که در سیاست هایی پیگیری می کرد که به بهانه حملات 11 سپتامبر 2001 در راستای توسعه قدرت و سلطه جهانی خود چیده بود، ضمن این که اکنون پس از گذشت دو دهه به خوبی از شرایط کنونی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جهانی آمریکا آشکار است که واشنگتن روز به روز در عمق بیشتری از باتلاق خودساخته فرو رفته است و می رود.

.+

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11831

به "19 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ آمریکا چه کاشت و چه درو کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ آمریکا چه کاشت و چه درو کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید